Perquè el cel és blau

i els núvols són blancs?

Els núvols “forat” i les seves precipitacions

Posted by Costa M. a 12 Juliol 2010


De vegades es té la sort d’observar en el cel núvols forat, bé apareixent juntament amb nuvolositat de tipus alt o bé atravessant a núvols de tipus mitjà. Quina és l’explicació de l’aparició d’aquesta espècie de ferides als núvols?

Quan avions turbohèlice i reactors pugen o baixen d’altitud, sota certes condicions atmosfèriques poden inadvertidament sembrar núvols de nivell mitjà i causar bandes estretes de neu o pluja que poden caure en forma de precipitació a terra, segons una investigació recent. A causa d’aquest fenomen es formen forats de forma irregular o canals als núvols. Amb temperatures inferiors a -15ºC, el pas d’avions per núvols pot causar precipitacions.

Andrew Heymsfield, un científic del Centre Nacional d’Investigació Atmosfèrica dels Estats Units (NCAR), és l’autor principal d’un estudi publicat al BAMS (Bulletin American Meteorological Society) aquest juny que  intenta aportar més llum sobre la gènesi del fenomen i més concretament, sobre les precipitacions que estan associades a la aparició d’aquests núvols al cel.

Aquest treball demostra que quan un avió de turbohèlice o tipus reactor atravessa certs tipus de núvols, l’aire de darrere de les hèlixs o de les ales dels avions a reacció es refreda, la qual cosa pot fer que les gotes d’aigua es congelin i caiguin cap al terra. A més de produir-se una precipitació, en el núvol hi queda una ferida i l’observador es troba amb un núvol forat.

Aquest tipus de precipitació dels avions es produeix de manera més habitual en regions del nord-oest del Pacífic o de l’oest d’Europa a causa de la freqüent aparició de capes de núvols amb gotes sobrerefredades, segons explica Heymsfield en el seu treball. “Qualsevol avió que voli a través d’aquestes condicions específiques, estarà alterant els núvols d’una manera que pot resultar en una precipitació propera”, diu el científic.

Com que les primeres observacions (anys 40) sempre van anar associades a avions a reacció com a causants dels forats, però no d’hèlix, els investigadors van proposar una sèrie de possibles causes relacionades amb l’aviació, des de les ones de xoc acústic produïdes pels avions o la formació de gel al llarg de les esteles dels avions.

Foto de la Noticia

A la dècada dels vuitanta, es va començar a sospesar la possibilitat que els avions d’hèlix també podrien transformar l’aigua sobrerefredada gotes fins convertir-les en cristalls de gel portant-se a terme els primers experiments en la següent dècada, però sense gaire èxit.

No ha estat fins ara que els científics han pogut comprovar com la neu pot caure a terra com a conseqüència del pas d’un avió a través d’un núvol, tal com va passar quan el grup de científics que dirigeix Heymsfield  va constatar en un experiment a l’oest l’aeroport de Denver. Mentre que l’equip de recerca no es va adonar d’una cosa estranya en el moment del seu vol, una revisió posterior de les dades d’un radar basat en terra a la zona va revelar un ressò inusual, el que indica que la banda de precipitació va evolucionar ràpidament, la qual cosa va constatar la hipòtesi de partida. Per això, aquest equip de científics va emprar múltiples aparells i radars meteorològics que van aconseguir donar validesa al complicat experiment.

“Es va fer evident que el ressò havia evolucionat d’una manera única, però no tenia cap explicació satisfactòria”, va dir Patrick Kennedy, un enginyer de radar de la Universitat de Colorado que va veure les lectures inusuals i va ajudar a escriure l’estudi. Analitzant les dades, Heymsfield i Kennedy es van adonar d’un forat en una plataforma sòlida de altocúmulus, així com una ràfega de neu que s’estenia fins a terra.  Atès que el forat estava orientat en la mateixa direcció que les pistes de vol normals d’avions comercials a la regió, Heymsfield va suposar que un avió que volava a través del núvol podria haver causat d’alguna manera les partícules de gel i provocant en darrer terme una fugaç nevada que va deixar com a seqüela un forat en el núvol.

Fonts:

EuropaPress:  http://www.europapress.es/sociedad/ciencia/noticia-paso-aviones-nubes-puede-causar-precipitaciones-20100615161926.html

Article d’Andrew Heymsfield (National Center for Atmospheric Research): http://journals.ametsoc.org/doi/pdf/10.1175/2009BAMS2905.1

Cazatormentas.net: http://www.cazatormentas.net/index.php/Ultimas/Las-nubes-aguejero-y-las-precipitaciones-asociadas-a-ellas.html

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: