Perquè el cel és blau

i els núvols són blancs?

Punching Holes in the Sky / Els forats de perforació en el cel (NASA)

Posted by Costa M. a 16 Juliol 2011


Els científics, fotògrafs i aficionats a l’observació dels núvols han estat buscant intensament la causa de la formació dels forats de perforació en els núvols durant dècades. Aquests, són espais gegants que apareixen a la coberta dels núvols. N’hi ha que presenten formes belles, però alhora són també una oportunitat per a la investigació científica. Un nou informe indaga en com els avions són els responsables d’aquests forats en els núvols, i en el potencial de vincular el fenomen d’augment de les precipitacions al voltant dels principals aeroports.

Un forat de perforació observat el 27 d'agost del 2008 prop de Linz, Àustria (Font: H. Raab)

L’autor principal de la publicació, Andrew Heymsfield del Centre Nacional d’Investigació Atmosfèrica, va dir que “Sembla un efecte generalitzat dels avions de causar involuntàriament alguna quantitat mesurable de pluja o neu al atravessar certs núvols”,  “Això no és necessàriament precipitació suficient per afectar el clima mundial, però és probable que es noti en els aeroports principals de latituds mitjanes. ”

L’investigador Patrick Minnis, del centre de recerca especialista en núvols de la NASA a Langley, va ser un dels co-autors de l’article. Els satèl.lits de la NASA: Aqua, Terra, CALIPSO i CloudSat es van utilitzar en l’anàlisi. La investigació també va ser finançada en part per subvencions de la NASA.

La imatge dels forats de perforació són variats, a vegades tenen forma de capa de núvols d’aigua líquida que s’estén pel cel, com un full, en temperatures sota zero, d’altres un avió guanyant alçada deixa rere seu un buit, com si d’un motlle circular. En alguns casos, la forma que queda enrere és més irregular, o fins i tot més rectangular o com a canal. Però el cercle gairebé perfecte és sovint el que se sol veure més en el cel. El que passa és que les partícules de gel que creixen a causa de sobrerefredar-se les gotes d’aigua del núvol al passar l’avió cauen en forma de neu i si la capa de núvols és prima o si l’aigua no es reposa queda un forat en el núvol.

“En altres condicions, pot produir una línia de neu bastant continua”, va dir Minnis, com s’ha observat en l’aeroport de Denver.

Aquesta imatge va ser presa pel satèl·lit Landsat-5 l'onze de decembre del 2009, i mostra les condicions uniques en què es formen els forats en els núvols. Font: Robert Simmon/NASA Earth Observatory

Existeixen llocs web d’Internet que es dediquen a recollir imatges de forats de perforació de núvols a tot el món. Els científics van ser informats per primera vegada l’observació d’aquests tipus de forats en els núvols a la dècada dels 40, d’acord amb l’article de Science. De fet, aquests núvols sovint condueixen a falsos informes de OVNIs o de llançaments de coets. Però a part de ser una osca en el cinturó de núvols vigilants, els “mecanismes de formació i de la física del desenvolupament, la durada, i per tant l’abast dels seus efectes han estat àmpliament ignorats.” Heymsfield i els altres autors van estudiar imatges de satèl lit de forats de núvols i després van utilitzar models computacionals per simular com els forats han evolucionat després de la formació. Si un avió està pujant o el nivell de vol atravessa la capa de núvols determina si un “forat” és “un cop de puny” o un “canal” excavat en els núvols.

Contrails i forats en els núvols prop de Norfolk, Virginia el 20 de juny del 2004. Font: Lin Chambers/NASA

A més de descriure la física específica de com es formen els forats i dels tipus de núvols, el paper de la ciència també es veu en aquesta sembra involuntària de núvols. Els autors suggereixen que l’efecte no és prou gran com per tenir un impacte sobre el clima global, però que “prop d’un aeroport regionals importants en les latituds mitjanes durant els mesos de clima fred pot donar lloc a augment de les precipitacions a terra.”

A "forat de cop de puny" en un núvol visible sobre Omarama, Nova Zelanda el maigdel 2006. Font: Dollsworth

Patrick Lynch
NASA’s Earth Science News Team

Font: http://www.nasa.gov/topics/earth/features/hole-punch.html

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: